Lisa Björt | slip af med jalousi
Parterapeut Lisa Björt hjælper dig med at slippe af med jalousi, stole på din partner og ikke mindst stole på dig selv.
jalousi, terapi, jaloux,
22009
post-template-default,single,single-post,postid-22009,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Hvordan slipper man af med sin jalousi?

Der findes mange forskellige former for angst. Men angsten for at blive snydt, svigtet eller holdt for nar, er virkelig en stærk og voldsom angst. Den er ubehagelig og altomsluttende, og for at gøre det hele værre, er det også en angst som mange af os, skammer os over at have.
Så vi holder det inde, fortæller ikke vores omgangskreds om det, slår os selv i hovedet med det, og forsøger at finde måder vi kan kontrollere vores partner på, uden at afsløre at vi er angste for at hun eller han skal forlade os.

 

Lad os se på nogle af de manøvrer vi laver, i stedet for at fortælle hvad der virkelig er på gærde:

 

“Hvorfor snakker du med ham der, når du sidst sagde at han var streng? Det er altså virkelig dumt af dig at snakke med nogen der ikke er gode for dig, og jeg synes også du havde sagt at du ikke gad snakke med ham? Helt ærligt, så fatter jeg dig ikke, du gør det altså også virkelig svært for dig selv, når man aldrig kan regne med hvad du siger”. 

 

Hvad er det vi gør her? I stedet for at eje vores egen følelse af usikkerhed og tage ansvaret for os selv, vores følelser og vores tanker, så forsøger vi at gøre partneren forkert. Vi forsøger at give hende eller ham mindreværd, så vi selv kan føle merværd.

 

Men er vi villige til at tage ansvar for os selv, for vores følelser og behov, kunne man i stedet sige: “Åh, jeg fik lige sådan en følelse af usikkerhed da du snakkede med ham der. Du er vidunderlig, og jeg beundrer at du er så åben og imødekommende over for alle, men jeg har lige brug for at blive bekræftet i at du elsker mig – vil du hjælpe mig med det?”.

 

Når vi udtrykker os på den måde, tager vi ansvaret hjem til os selv. Vi indrømmer at vi er magtesløse over for vores angst, og vi fortæller hvad vi har brug for.

 

Den første måde at udtrykke sig på, gør det modsatte – vi lader som om at det er partneren der sidder med problemet, at hun/han er forkert, for meget, for åben, for falsk osv. og forsøger at få dem til at tage ansvaret for vores angst – så slipper vi også for at blotte os.

 

En anden situation kan være, når vi sidder til et middagsselskab, og overhovedet ikke kan koncentrere os om at være til stede fordi vi er ramt af jalousifølelsen, og hele tiden sidder og sms’er til vores partner, eller går ud for at ryge fordi vi ikke kan være i os selv – der signalerer vi til resten af selskabet at de ikke er interessante at være sammen med, og at vi hellere vil være et andet sted. Kan vi i stedet bare sige højt: “Jeg har lige lidt svært ved at være i mig selv, for min kæreste svarer ikke på mine sms’er, og det vækker virkelig min jalousi. Ja, desværre er det noget jeg døjer meget med for tiden”.

 

Ved at sige det højt, åbner vi for en spændende samtale, vi tillader de forbudte følelser at komme frem, giver de andre en mulighed for at forstå hvad der foregår – og bedst af alt, vi opløser skammen og samtidig hjælper vi helt sikkert nogle andre, der selv sidder med de samme følelser.

 

Når vi begynder at tale åbent om vores jalousi, når vi fortæller vores partner hvad der sker inde i os, og vi deler det med vores venner og familie – så tager vi skammen på os, og det er den eneste måde vi kan slippe af med den på.

Jeg er jaloux

Jeg bliver misundelig

Jeg har lyst til at kontrollere min partner

Jeg har det forfærdeligt

Vi må sige det højt, fortælle hvordan vi har det – og især må vi virkelig arbejde på at indrømme det over for os selv. For når vi kan være alene med jalousien (angsten), uden skamfølelsen – så begynder magien at ske, og vi kan begynde at arbejde rigtigt med at slippe af med den voldsomme jalousi. For det er en slags angst og den kan behandles på samme måde.

Terapi for jalousi

 

Og det er her vi kan komme langt i terapien. Sammen undersøger vi hvor angsten for at blive svigtet, holdt for nar og forladt, stammer fra. Vi finder ud af hvilke situationer der virkelig udløser jalousi hos dig, og vi arbejder med hvordan du kan reagere (eller ikke reagere) på det. Vi kigger på grænser og vi ser på hvem du er – er du tro mod dig selv, eller er du på overarbejde hele tiden?
No Comments

Post a Comment