Lisa Björt | Taknemmelighedsøvelser
Tre gode taknemmelighedsøvelser, der kan gøre dig mere glad og tilfreds med livet og dit parforhold.
taknemmelig, taknemmelighed, velsignelser, mirakler, parterapi, selvværd, terapi, lykke, "hvordan bliver jeg glad"
21986
post-template-default,single,single-post,postid-21986,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Taknemmelighed

Nu er det begyndt at blive tidligt mørkt, vejret er blevet koldere og vi “putter” os mere derhjemme. Mange af os bliver mere eftertænksomme, trætte og måske også lidt triste.

Jeg kan selv godt have lidt tendens til, at være lidt mere pessimistisk og negativ om vinteren, og jeg kan tydeligt mærke at jeg mangler min daglige serotonin-indsprøjtning fra solen. Og jeg er ikke den eneste – jeg kan tydeligt mærke, at mine døtre har det på samme måde, og kan (til min store gru) nogen gange høre min egen klagesang, komme ud af munden på dem.

Så jeg har lært, at i de her måneder, er det vigtigt at vi fokuserer på alt det vi er glade for, det der går godt, og det vi er taknemmelige for.

Det hjælper os med, at lade være med at tage alle de små ting for givet, men rent faktisk opdage hvor heldige vi, hvor meget vi har eller hvor priviligerede vi er.

I terapien arbejder vi ofte med at løse noget – bevæge os væk fra noget dårligt. Her er det lidt det omvendte der er på spil, vi fokuserer på det vi gerne vil opnå, altså vi bevæger os hen mod noget godt.

Så her er der tre gode øvelser, som allesammen kan laves sammen i familien, sammen med en partner, alene eller sammen med en hel gruppe mennesker (en klasse, til en fest osv.).

 

Taknemmelighedsøvelse – tre ting

 

Ofte når vi spiser aftensmad, tager vi lige en taknemmelighedsrunde. Jeg spørger “Er der nogen der vil fortælle tre ting de er taknemmelige for?” Svarene er meget forskellige, nogle dage ruller mine børn med øjnene og nægter at deltage, og andre dage har de lange lister over ting de gerne vil nævne. Hyppige gengangere er taknemmelighed over mad og legeaftaler, og det er ret vidunderligt at opleve at det ofte er helt små ting der kommer på listen (f.eks. “jeg er taknemmelig over at jeg fik en chokolademad med”, eller “Jeg er taknemmelig over at jeg var til springgymnastik”). Pigernes far og jeg deltager selvfølgelig også, og hvis vi har gæster, bliver de også spurgt.

 

Taknemmeligheds-ABC

 

Taknemmeligheds-ABC’en er oplagt når man er ude og køre tur, når man sidder på en restaurant og venter på mad, eller når humøret er virkelig langt nede. Det foregår ved at man først nævner alle de ting der starter med A, som vi er taknemmelige for. Det kan for eksempel være: Ananas til morgenmad, arbejde, afslapning, alle mine venner, Arme der er stærke og kan bære én, Anna min ven, osv.

Derefter går man videre til B, så til C osv.

Der er ikke nogen regler for, hvad man må være taknemmelig for, og noget af det der altid bliver nævnt her, er: far, mor, navne på familiemedlemmer og venner, hund, kattevideoer, slik (og her snakker vi selvfølgelig om at alle forskellige former for søde sager bliver nævnt ved hvert eneste bogstav… Lakrids, Chokolade, Skumfiduser, Vingummi, Dessert, osv.), dyne, iPad.

En regel er der dog, og det er, at man ikke må bruge taknemmelighedslisterne til at nævne noget man gerne vil have at andre skal gøre anderledes – man må ikke bruge det som manipulation eller som opgavefordeling. Det vil sige at “Mor er meget taknemmelig hvis i vil rydde op efter maden” – den går ikke!

 

Taknemmelighedsglasset

 

Det er noget helt særligt at “tælle sine velsignelser, eller “count your blessings” som det hedder på amerikansk. Det handler på mange måder om at turde tro på noget større – at turde tro på, at en magt større end os selv, hjælper os hver eneste dag, også i de perioder hvor vi har det hårdt. Og det er vildt effektfuldt at turde tro, og det er helt utroligt hvad der sker med os, når vi så også husker at registrere alt det gode der sker for os – altså husker at være taknemmelige.

Det kan vi gøre helt konkret, ved at stille en glasvase i vindueskarmen, som vi stille og roligt fylder med alle vores velsignelser. Det kan f.eks. være små glaskugler vi fylder i, små krystaller eller sten vi har fundet på stranden.

Hver gang vi oplever et lille eller stort mirakel, lægger vi en kugle i vasen. Det kan være en pårørende der bliver helbredt for en voldsom sygdom, men det kan også være at vi oplever en uge hvor vi hele tiden er “heldige”. Jeg havde selv en uge for nyligt, hvor der var en ledig parkeringsplads hver eneste gang jeg skulle parkere, og det lyder umiddelbart som en lille, banal ting, men i virkeligheden har det lige været den håndsrækning jeg har haft brug for, efter en periode hvor jeg måske har stresset en lille smule for meget, og fyldt lidt for mange ting i min kalender.

Så kort opsummeret skal vi altså tælle vores velsignelser, huske at sige tak dagligt, lade være med at tage hverdagens små mirakler for givet, og være åbne for muligheden for at noget større rækker os en hjælpende hånd.

 

(Som en ekstra bonus, er det videnskabeligt bevist, at vi styrker vores parforhold, når vi udtrykker taknemmelig overfor vores partner – ikke nok med at vi selv sætter større pris på ham/hende når vi “hører” os selv være taknemmelige, vores partner vil også automatisk gøre sig mere umage og føle større taknemmelighed den anden vej).

 

 

No Comments

Post a Comment